Assalamualikum.
Sebagai seorang guru mesti mematuhi Peraturan Kelakuan dan tatatertib 1993 (Pindaan 2002).
Oleh itu, guru akan sentiasa berkelakuan baik dan bertatatertib mengikut garis panduan yang ditetapkan.
Matlamat tatatertib:
- Supaya pegawai awam melaksanakan tugas dengan cekap, bertanggungjawab. beramanah
- Supaya pegawai awam meletakkan kepentingan awam lebih daripada kepentingan mereka sendiri.
- Supaya pegawai awam menjaga imej perkhidmatan awam.- Menghukum pegawai yang melakukan kesalahan atau melanggar peraturan.
Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 (pindaan 2002)
mengandungi peraturan-peraturan seperti berikut:
1. Peraturan mengenai tatakelakuan (code of conducts) serta larangan / kesalahan khusus.
2. Tanggungjawab serta tugas kawalan dan pengawasan tatatertib.
3. Prosedur dan tindakan tatatertib.
4. Hukuman tatatertib.
5. Peruntukan pelbagai yang berkaitan.
2.1.1 Peraturan-peraturan Tatakelakuan dan Tatatertib Secara Umum:
2.1.2 Tatakelakuan yang Ditegah Sama Sekali atau Boleh Dibuat Dengan Kebenaran
Maklumat berkaitan Akta Pendidikan 1996:
i. Menegaskan ilmu merupakan penentu utama arah tuju negara dan penyelamat bangsa.
ii. Merupakan satu misi negara menghasilkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dari segi kualiti untuk memperkembangkan potensi individu.
2.1.2 Tatakelakuan yang Ditegah Sama Sekali atau Boleh Dibuat Dengan Kebenaran
2.1.3 Tindakan Tatatertib
Hukuman akan dikenakan terhadap guru, jika guru tidak mematuhi peraturan yang termaktub dalam undang-undang.
2.2 AKTA PENDIDIKAN 1996
Akta pendidikan merupakan satu bentuk perundangan yang lengkap, kemas kini dan bersifat futuristik sebagai persediaan menghadapi Wawasan 2020.
Maklumat berkaitan Akta Pendidikan 1996:
i. Menegaskan ilmu merupakan penentu utama arah tuju negara dan penyelamat bangsa.
ii. Merupakan satu misi negara menghasilkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dari segi kualiti untuk memperkembangkan potensi individu.
2.2.1 Peraturan-Peraturan Pendidikan
2.2.2 Implikasi Akta Pendidikan 1996 Ke Atas Sistem Pendidikan Malaysia
a. FPK menjadi landasan akta.
c. Kurikulum diselaraskan.
d. Peperiksaan yang sama.
e. Pendidikan Islam dan prasekolah diperluas.
f. Mutu pendidikan prasekolah dipertingkatkan.
g. Pendidikan teknik dipertingkatkan ke sekolah menengah.
h. Pendidikan guru diperkukuh.
i. Pendidikan swasta berkembang dan menjadi lebih sistematik.
j. Pendidikan khas diberi tumpuan.
k. Mengambil kira kepentingan pendidikan semua kaum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan